Een duurzaam aanbod in de catering en hospitality

Veneca werkt aan een verdere groei van het duurzame aanbod in eten en drinken in catering en hospitality.

Maaltijden met een zo klein mogelijke footprint, die zijn geproduceerd met aandacht voor mens, milieu en dier. Wie wil dat niet? Veneca werkt daarom aan een duurzamer aanbod van eten en drinken in de catering en hospitality. Daarnaast leveren we een bijdrage aan een circulaire economie waarin verspilling tot een minimum is beperkt en hergebruik van grondstoffen prioriteit heeft. Dat doen we door samenwerking in de keten, pilots, conceptontwikkeling en innovaties te initiëren, testen en ondersteunen.

Veneca is partner van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, die heeft laten zien dat voor de verduurzaming van ons eten en drinken een breed scala aan initiatieven nodig is. In Nederland werkt de gehele keten – van landbouw tot verkoop – aan het verminderen van de klimaatimpact van de voedselketen. Goede voorbeelden vanuit de leden van Veneca bieden hierbij kennisinzichten en inspiratie.

De onvoorspelbaarheid
van de lunch is de
belangrijkste oorzaak
van voedselverspilling
in de catering en hospitality

Activiteit: Maatschappelijke inkoop criteria overheid

De Rijksoverheid wil bij aanbestedingen zo veel mogelijk maatschappelijke waarde creëren. De catering kan hiervoor een breed scala aan producten leveren. Bijvoorbeeld als het gaat om biologisch geteelde groenten en fruit, duurzaam gevangen of gekweekte vis, en producten die op een diervriendelijke of energiezuinige manier zijn gemaakt.

In 2017 heeft het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu (het huidige ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) de milieucriteria voor de maatschappelijk verantwoorde inkoop van catering vastgesteld. Het uitgangspunt van deze zogenoemde milieucriteria catering is dat minimaal vijftig procent van de totale inkoop van cateringdiensten en -producten duurzaam is. Cateraars kunnen in aanbestedingstrajecten extra scoren door een hoger aandeel duurzame producten aan te bieden.

Inmiddels is een herziening van de milieucriteria catering gestart, die naar verwachting in 2018 leidt tot een nieuw beleid. Veneca is nauw betrokken bij de totstandkoming ervan en voert hierover regelmatig overleg met het ministerie.

Om verder te lezen…

  • De milieucriteria voor het maatschappelijk verantwoord inkopen van catering
Activiteit: Samenwerking in de keten

Binnen de Alliantie Verduurzaming Voedsel werken het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO Nederland), de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi), Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Veneca samen aan het verduurzamen van de productie en distributie van voedsel op de Nederlandse markt. Hoofdthema’s binnen de Alliantie zijn de bijdrage van de voedselsector aan de klimaatdoelstellingen en circulaire economie. De vermindering van voedselverspilling en de methode om dit te meten staan daarbij hoog op de agenda.

Veneca is vertegenwoordigd in de het bestuur van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en is vanuit die positie aanspreekpunt voor de catering bij de relevante ministeries, kennisinstellingen en ketenpartners. Verder is Veneca nauw betrokken bij programma’s die binnen de alliantie geïnitieerd worden.

Om verder te lezen…

Activiteit: Handleiding Bouw en Inrichting

Met de Handleiding Bouw en Inrichting keukens en bedrijfsrestaurants helpt Veneca opdrachtgevers bij de verduurzaming van restaurantlocaties. De handleiding is een uniek hulpmiddel voor opdrachtgevers die een nieuw restaurant of een nieuwe keuken willen ontwikkelen, of een bestaand restaurant willen aanpassen. De handleiding biedt architecten, bouwbedrijven en installateurs alle informatie over relevante wet- en regelgeving.

Activiteit: Verduurzaming dierlijke producten

Binnen het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) slaan partijen in de dierlijke productieketen (vlees, zuivel en eieren) de handen ineen voor het vergroten van het marktaandeel dierlijke producten met bovenwettelijke duurzamere prestaties. Het doel is niet het vergroten of verkleinen van het algehele aandeel dierlijke producten in de afzet en consumptie, maar het verder verduurzamen van dierlijke producten, wanneer consumenten daarvoor kiezen in de verschillende afzetkanalen.